Lee arvutikodu

Segasumma. Koos armsate inimeste ja loomadega

neljapäev, november 08, 2007

Andestamine või kättemaks?

Algas see mõttekäik minu jaoks Tiiu blogis olnud arutelust, edasi tõi meelde igasuguseid nähtud-kuuldud-kirjutatud teemasid…
Ehkki ma naudiksin viimaste lahti kirjutamist, enese jaoks selgeks analüüsimist, ei tee ma seda. Esiteks võtaks see hullult aega, teiseks ei tahaks ega tohiks ma sellest blogida – selliste teemade taga kipub olema hulgakaupa saladusi, suurem osa neist võõrad. Jäägu need. Kui suudan, kirjutan kuskile mujale ja n-ö ametliku avaldamise jaoks, siis on nii sisemine tsensuur kui ka minuväline toimetamise tase kõrgem.

Kõige skemaatilisemalt jagunevad suhtumised andestamise ja kättemaksu kohta kaheks.

Andestuse pooldajad argumenteerivad vägivalla eitamisega – kättemaks ei lahenda olukorda. Aga mis lahendab, jääb natuke lahtiseks. Andestamine lahendab olukorra andestaja enda jaoks – tema otsus on tehtud, suhtumine paigas ja hing seetõttu natukene kergem. Kuri, olgugi et andestuse saanud kuri, jääb edasi tegutsema, saatjaks andestaja õrn lootus, et andestuse energia kurja peatab.
On vist umbes nii?

Kättemaksu pooldajad kasutavad argumendina kurja peatamist. Et saab oma karistuse (saab kõrvaldatud või likvideeritud) ja seega rohkem kurja ei tee. Ma pean tunnistama, et see kõlab mulle vähemalt osade kuritegude puhul päris turvaliselt. Ainult et nii omakohus kui ka kroonukohus (see meie kolmeastmeline) võivad eksida. Ja toota seega uut kurja, uut valu, uut masendust ja kibedust. Miinusena näen ma ka seda, et ühest kõrvaldatust või likvideeritust jääb maha terve hulk neid, kes selle kõrvaldamise või likvideerimise tõttu haiget saavad. Ja kelle haiget saamine võib genereerida uut kurja. Suitsiidide statistika järgi teeb üks enesetapp haiget umbes kümnele inimesele, pole vist põhjust arvata, et mainitud “kõrvaldamine või likvideerimine” peaks vähemaid puudutama.

Et mis ma ise arvan? Ei tea. Kui teaks, hõikaks kõva häälega välja ja annaks ise endale Nobeli. (Või tüki kooki.) Mõlemas mainitud suhtumises on minu meelest ületamatuid miinuseid.

Lugesin eile ühe kirikumehe kirja, kes rõhutas, et vägivallateo toimumise järel on kõige olulisem toetada ohvreid. Sellega olen ma küll väga nõus – aga pealkirjas esitatud küsimusele see minu jaoks ei vasta.

Hea turvaline on mõelda psühholoogia (või ka astroloogia)sõnastuses ja sedastada olukord metatasandilt a la SEE ON NII või SIIS OLI NII.

Aga seegi tundub petlik. Nagu andestaja eneserahu.

Mis on kriilise massi piiriks, kus mõtlemine lisaks enese hingerahule maailma muudab? Ramloffi meenutades – mitut koopas elavat erakut on vaja, et vägivald väheneks näiteks poole jagu?

9 Comments:

At 2:30 PM, Anonymous Anonüümne said...

ma ka ei tea, kumb on õigem

aga mulle tundub, et karistamine ei tähenda kättemaksu ja andestamine ei välista seda, et püütakse minimeerida võimalik edasine kuri.

s.t. ma pigem olen andestamise poolt ja kindlasti kättemaksu vastu, kuid ma ei ole kindlasti karistamise vastu - samas peaks see toimuma ilma vihata, lihtsalt tegu-vastutus printsiibist lähtudes.

see oleks ideaal. ise ma kindlasti ei suudaks emotsionaalselt külmaks jääda, kui mu lähedastele liiga tehtaks... ilmselt seepärast ongi olemas kohtud, kuna emotsionaalselt seotud isikud mitte ei karistaks, vaid maksaks kätte.

 
At 3:42 PM, Blogger Eppppp said...

Mina olen kindlasti andestamise poolt, täiesti enesekeskselt - nagu sa ka ütled, see on mulle võimalus olukord puhtalt lõpetada.
(kusjuures, kui see kuri on tõesti kuri, siis võib ta andeks saamise peale pahandada, aga see pole minu asi enam.)

 
At 4:21 PM, Blogger Tiiu said...

Mina ei välista andestamise puhul karistust. Piire peame kõik teadma, täitma ühiskondlikke norme. Lapsele on see eriti vajalik, et ta teaks - igale teole järgneb vastav tulemus. Eksisid, siis vastutad ja vastutuse hulka kuulub näiteks mingi osana karistuse kandmine (suurte puhul vanglas, laste puhul mõnest heast ilmajäämine).

Kättemaksuhimulised ei suuda mõista ja nad sageli ei soovi ka, et andestus on esmavajalik, et normaalselt saaks edasi toimida: karistuse kandmne on vaid siis mõttekas, kui karistatav saab aru, mis ta teinud on ja kui ei saa, siis tuleb ta tõesti kauaks isoleerida, piirata ta võimalusi uueks kurjaks. Andestamine on loomulik ja me kõik ootame, et meile pigem andestataks, kui et süüdistataks ja karistataks.Kui minu suhtes on üllalt käitutud, ei soovi minus säilinud hell ja õrn laps ka kurja vastu teha. tegelikult on see tuntud tõde, et kurjategijad on ise ohvrid.

Nii et esmalt andestamine, mis hõlmab mõistmist,arutelu, patukahetsust ja vajaduse korral karistuse ärakandmist.

 
At 6:20 PM, Anonymous Anonüümne said...

ma arvan, et on igati ok, kui me lepime kokku mingid piirid ja piiride ületaja saab karistada.

sealjuures peaks arvestama siiski kahte asja

a) karistus peaks olema teoga proportsionaalne (õunavarguse eest üles poomine toodab kurja tegemist mitte ei vähenda)

b) kurjategijal on reeglina endal probleeme miljon ja üks ja ta vajab tegelikult abi. seega peaks karistusgea kaasnema (õigemini olemagi kaugem või isegi peamine eesmärk) kurjategija rehabilitatsioon. et ta edaspidi normaalses ühiskonnas normaaselt käituks.

seda nüüd üldühiskondlikult. isiklike suhete puhul kehtib reeglina, et konfliktis on igal osapoolel oma panus. seega ei olegi ehk kohane rääkida andestusest-karistusest, vaid pigem selgitamisest, lahenduste leidmisest ja edasi minemisest.

 
At 6:40 PM, Blogger Karuema said...

kõik räägivad, et andestamine oleks vajalik, minu ümbruskonnas räägivad...ja et see vihapidamine on tervisele kahjulik...
aga mina ei suuda andestada...või ei suuda ma unustada, aga tegelikult andestan...ja kätte tahan maksta....paha pool minus...aga ikkagi inimene ju...

 
At 7:33 PM, Blogger Tiiu said...

Vat kättemaksuhimu tundnuna (see on reeglina kohe pärast tüli) ma tunnen ennast alati halva inimesena ja kuna nii tunnen, siis ma kätte ei maksagi, ainult teatud hetkel on see soov võimas, nagu pissihäda. Siis lasen vihal endast välja voolata ja ongi kõik ok.Kui juba 50 aastat tunenn, et kättemaks on vale, siis küllap nii on ka, enam ma ei kahtlegi.

 
At 8:00 PM, Anonymous Anonüümne said...

Väidetavalt olevat see inimesi lasknud noor mees saatnud oma endisele tüdruksõbrale sõnumi , sisuks Andesta....
Karistades maailma , sest sellist maailma ei tohi ju olemas olla, viies endaga kaasa üsna mitu elamata elu ja samas soovides ise andestust.... ?

 
At 8:58 PM, Blogger Tiiu said...

Elu ongi paradoksaalne: kättemaks on vale, ütleb meile ka see Soome mõrvari näide, aga enne surma taipas ta ometi andeks paluda, mis räägib taas andestamise ainuõigsusest/eelisõigusest

 
At 12:30 PM, Blogger Karuema said...

jah, kui suudad andestada...

 

Postita kommentaar

<< Home