Lee arvutikodu

Segasumma. Koos armsate inimeste ja loomadega

esmaspäev, september 24, 2007

"Sügisballi" järel

Käidud ja nähtud. Arvamused on vastakad - minu meelest on tegemist lausa suurepärase filmiga, šedöövriga - peegliga, mis on tõstetud inimeste ette, et anda neile võimalus enesele pika sügava pilguga otsa vaatada. Katsi meelest on tegu arusaamatu jamaga.
Võib-olla ei ole Kats olnud kunagi nii sügavuti üksi. Või ei mäleta seda.

Ma vaatasin seda filmi ja meenutasin kõiki noid öiseid ja varahommikusi kõrtse, kus ma olen olnud üksi, ehkki inimestest ümbritsetud ja julgedes mõnda neist ka endaga kokkukuuluvaks pidada - vähemalt mingi perioodi raamides.
Meenutasin nägusid enda ümbert neis kõrtsides. Inimesi, kes olid väljas samal põhjusel nagu mina: peitmas oma üksildust seltskondlikkuse maski taha.
Ma arvan siiamaani, et seltskondlikkuse maski taga ollakse kõige enam üksi. Kõige valusamalt üksi.

Ma meenutasin kõiki neid "õrna hinge ja nõrga maksaga mehi", kellega ma olen neissamustes kõrtsides joonud ja rääkinud. Kuulanud nende valu ja lootusi ja avanud enda omi.
Miks ma räägin meestest? Sest naised mu suhtlusringis on olnud kainemad ja mõistlikumad.

Kohati ei olnud ma päris kindel, kas mälupildid üksildusest keset seltskonda on ikka kindlalt kõik minu omad. Või kuulub mõni neist Undile või Vahingule või Kallasele.
Midagi on loetud. Midagi on kogetud. Midagi on kogetud sellepärast, et enne on loetud. Midagi on enne kogetud ja siis lugedes mällu jäänud.
"Mu üksindus on sama suur/ kui siis, kui maailm loodi..." - see oli vist Ristikivi.

*
Ma tahtsin üksildusest veel kirjutada. Liiatigi - ma olen üksinda kodus. Kats ja Kristofer läksid Unekoti emale külla ja jäävad paariks päevaks ja see on minu igatsemise ja üksilduse ja "kana ja televiisori" aeg.
... aga siis tuli üks telefonikõne, mis hajutas mõtted üksildusest suureks värviliseks pärlikeeks. Ei, isegi mitte kee ei ole õige võrdlus, pigem nagu värvilistest pärlitest linik.

Kas te märkate, ma opereerin mõistetega üksi ja üksinda ja üksindus ja üksildus kuidagi imelikult? Kohmakalt ja kaugelt, retrospektiivis ja alatikestvas natukeses hirmus, aga ikkagi distantsilt?

"Sügisball" aga, tõepoolest, on üks vaatamist väärt film.

13 Comments:

At 2:12 PM, Anonymous Anonüümne said...

Blogi administraator eemaldas selle kommentaari.

 
At 2:17 PM, Anonymous Anonüümne said...

Blogi administraator eemaldas selle kommentaari.

 
At 2:32 PM, Blogger Karuema said...

Oi kuidas mulle meeldis see löik siit ahha kommentaarist:
kunagi ma ütlesin ühele ühes suures sõpruskonnas osalenule, kes küsis, kuidas ja miks ma julgesin ilma maskita järsku olla, et võibolla pole see julgus. võibolla on see lihtsalt väsimus sellest teesklusest ja mõistmine, et ainult sel viisil on üldse võimalik oma hingekaaslasi üles leida. sest kui koos on mingi hulk inimesi ja keegi neist ei näita oma tõelist palet, siis on väga väähe tõenäoline, et keegi neist teineteist sel moel leiaks. kui aga keegi esimesena maski võtab...

Ja sellepärast on minu blogi nimi Üksi omade seas ja sellepärast ma olen seal blogis oma nimega...

 
At 2:53 PM, Anonymous Anonüümne said...

Ahaa - ülesandega nr 2 sain ma hakkama. Number ühega veel ei saanud.
Lee

 
At 3:12 PM, Anonymous Anonüümne said...

kusjuures, kui keegi siis laseb maskil langeda, tulevad teised reeglina käbedalt kaasa. ainult esimene ei taha nagu keegi olla.

kati

 
At 4:39 PM, Anonymous Anonüümne said...

ma mõtlen, et inimeste hingesügavused on nii erinevad, et see, mis neile mõjub, mis paneb vastu kajama ja helisema, on sama erinev. mitte, et sa seda ei teaks :)

ma lihtsalt mõtisklen selle peale, kui ütlesid, et võibolla Kats ei ole ennast nii üksi tundnud või ei mäleta seda..

jah, ma olen samuti tundnud seda, kuidas seltskondlikult teed nägu, aga sisemus on valu täis. või kurbust või meeleheidet. samas ega seltskond selles ilmselt süüdi pole... ma vahel mõtlen, kui mõnes seltskonnas istun, et huvitav, kas siin on kõik praegu nö kõige paremas korras.. või äkki keegi meist nutab oma maski taga ja me ei tea ega näe...
vahel ma tajun maski taha... saan suuurepäraselt aru.. aga ei oska midagi teha. ei oska midagi isegi teha, et teisele siis öelda, et minuga ei pea maskis olema.. et võib rääkida ja olla päriselt. samas vahel oskan ja vahel on aidata ka õnnestunud - vähemalt on teine saanud olla ilma maskita.

vahel ma mõtlen, et see meie eneste hirm nende ühiskondlike "tavade-reeglite-normide" täitmise ja neile vastavuse üle on nii suur, et me ei julgegi ennast näidata. lõpptulemuseks on see, et koos on kari üksildasi inimesi, kel maskid ees ja keegi ei julge oma näoga olla... samas kõik igatsevad seda. paradoks? jah, muidugi. mis teha? ma ei tea..
kunagi ma ütlesin ühele ühes suures sõpruskonnas osalenule, kes küsis, kuidas ja miks ma julgesin ilma maskita järsku olla, et võibolla pole see julgus. võibolla on see lihtsalt väsimus sellest teesklusest ja mõistmine, et ainult sel viisil on üldse võimalik oma hingekaaslasi üles leida. sest kui koos on mingi hulk inimesi ja keegi neist ei näita oma tõelist palet, siis on väga väähe tõenäoline, et keegi neist teineteist sel moel leiaks. kui aga keegi esimesena maski võtab... siis võibolla on ta küll teiste meelest imelik ja vääärib hukkamõistu.. aga vähemalt on ta teinud midagi, et tema hingesugulased teda üles leiaks. ja tõtt-öelda ma tollal leidsingi. suhtlen nendega siiamaani, kuigi kontakt on harvem jne. samas kontakti sagedus ja füüsilised jutuajamised ei suurenda ega vähenda seda läheduse tunnet.. see lihtsalt on.

aga tegelikult tahtsin ma sellest erinevusest rääkida.
mu kallis sõber rääkis, et tema tundis ennast ääretult üksi. ta tundis ja teadvustas seda. ja oli väga sügavalt .. üksildane ja meeleheitel. ta suutis isegi oma tollased tühjad suhted lõpetada, sest sai aru, et suhteid, mil pole sisu, pole mõtet hoida... need kül leevendavad seda üksildusetunnet, kuid teisalt teevad seda teravamaks ja võtavad võimaluse leida neid, kes poleks võõrad - sest nemad ju ei leia ka selle maskis seltskonna seest kedagi üles.

aga mina... mina ei teadnud, et ma olen sisemiselt väga üksi. tõesti ei teadnud. mul oli sõpru ja ma ka ei elanud üksi.. kuid siiski sain ma alles hiljem aru, kui üksi ma siis olin. kusjuures tee iseendani viis ka teeni, mille kaudu ma hingekaaslasi leidsin. ja ma avastasin, et ma olin üksi osalt ka seetõttu, et ma ei olnud iseendagagi kontaktis.. aga võibolla see ongi see kõige suurem üksildus?

 
At 4:42 PM, Anonymous Anonüümne said...

kati

just seda ma silmas pidasingi. ja ma ei tea, kas selleks on vaja julgust - ilmselt mingis osas kindlasti. aga rohkem vist on vaja mõistmist, et see on ainus tee

lee
aitäh! ja vabanda, et tüli tegin :)

 
At 4:46 PM, Blogger Lee arvutikodu said...

Niiiiii. TEHTUD! Viimane samm Unekoti abiga.

 
At 4:52 PM, Blogger Lee arvutikodu said...

Ahaa- võta aga heaks, Sa oled minu pärast hulga rohkem vaeva näinud:)))
Ja... et see nüüd öeldud saaks, tegelt on see Sinu kommentaar nii ilus, et ma lugesin kohe mitu korda ja loen ilmselt teinekord veel.

Aga maskita olek pole ju ainus tee? Vahel on nii hea olla absoluutselt anonüümne. Nimetu teekäija, hääl kaugelt või kiri ekraanil, ilma näo ja nime ja taustata.
Ja üldse mitte sellepärast, et nii saaks paremini solvata või kritiseerida, anonüümsus võib olla ka üks isetuse vorme. Tahtmine jäädagi hääleks või tekstiks või kirjaks või mõtteks.

 
At 4:57 PM, Anonymous Anonüümne said...

jah, lee, muidugi!

see oli selle anonüümsuse kohta. aga samas - sellel on mõte ju ikkagi ka ainult siis, kui oled sa ise, mitte niisama suvalist mulli ajav anonüümne hääl :)

 
At 6:29 PM, Blogger Karuema said...

mina naudin anonyymsust reisides...nii hea on olla vaid keegi mingis suures linnas, vöi mingis ilusas paigas...ja elu nagu voolab sust läbi...ja sa näed et jobud on ikka jobud igal pool ja kenad inimised on kenad ka igal pool...ja tegelikult oledki sa üksi...kogu aeg...ka siis kui sa oled kellelegiga koos, ka siis kui oled oma hingesugulasega koos...ka siis.
probleem on aga see, et kui oled inimeste keskel ja tunned end üksikuna, siis on paha olla, üksikuna tundmist ei tahaks, ja seda tunnet vöib olla ka siis kui sa ei ole tegelikult üksi...uhh nyyd läks keeruliseks, aga ehk mõistad seda nüanssi siin.
ja ühte olen juba kaua mõelnud, et teatud hetkedel me olemegi üksi, ja ei aita ka inimestest meie kõrval, ega ka nende osavõtlikusest ega hoolimisest ega millestki ei piisa, sest nendel hetkedel me peame üksi olema valmis ja tugevad...näiteks siis kui me sureme...

 
At 9:29 PM, Anonymous Anonüümne said...

mhmh
üksi ehk omaette ehk ise
ja üksildane vmt

need on erinevad asjad tõesti

 
At 4:11 PM, Anonymous Anonüümne said...

üks asi, mille üle ma veel eile mõtisklesin ja sellest ka oma kaasaga rääkisin, on mälu ja mäletamine, täpsemalt üksilduse mäletamine. või võib-olla heaga harjumine ja unustamine.

s.t. lee eilne postitus pani mind möödanikku vaatama ja mulle meenus, kuidas ma olin tundnud, mida olin kuulnud teisi tundvat jne. ja imestama, kui ruttu me harjume sellega, kui me ei ole enam üksidlased. jah, me mäletame seda aega küll... aga see on ikkagi kuidagi nagu pärit kusagilt teisest elust, kusagilt mujalt - mis siis, et ma tean, et see olin mina ja seda tundsin mina. nö enamjaolt me ei mäleta enam oma tunnet tollal (s..t ei mäleta seda oma tunnetes, me mäletame mõistusega), aga kui siis vahel miskipärast see uks mineviku ja oleviku vahel lahti läheb, siis tunned korraks, mida siis tundsid. mitte selles mõttes, et läheksid minevikku sobrama, vaid selles mõttes, et korraks teadvustub vahe mineviku ja pareguse vahel... ja siis mul ei jää üle muud, kui olla lihtsalt tänulik :)

 

Postita kommentaar

<< Home