Lee arvutikodu

Segasumma. Koos armsate inimeste ja loomadega

neljapäev, mai 25, 2006

Lapse meeldetuletus vanematele

Sellise kirja leidsid kapist kõik meie rühma lapsevanemad. Kuna see tundub mulle väga hea tekstina, panen selle ka siia üles.

*
Ära hellita mind ära. Ma tean, et ma ei pea saama kõike, mida ma tahan. Ma lihtsalt panen Sind proovile.
Ära karda olla range. Ma eelistan rangust, sest see näitab mulle kätte minu koha.
Ära kunagi kasuta jõudu. See õpetaks mulle, et ainult jõud on see, mis loeb. Ma kuuletun kergemini, kui Sa minuga ilusasti räägid.
Ära ole vastuoluline. See ajab mind segadusse ja paneb mind kõigist võimalikest kohustustest kõrvale hiilima.
Ära anna lubadusi. Võib-olla ei suuda Sa neid täita ja see kõigutaks minu usaldust Sinu vastu.
Ära lase mul ennast provotseerida, kui ma teen midagi selleks, et Sind vihale ajada. Siis püüaksin ma Sind veelgi rohkem ärritada.
Ära saa pahaseks, kui ütlen, et vihkan Sind. Ma ei mõtle seda tõsiselt, vaid tahan, et Sa kahetseksid mulle tehtud halba.
Ära pea mind väiksemaks kui ma olen. Ma hakkaksin käituma kui lõpptähtis kutt.
Ära tee minu eest asju, mida ma olen võimeline ise tegema. Ma tunneksin end siis titana ja püüaksin Sind edaspidigi ära kasutada.
Ära pööra erilist tähelepanu mu halbadele harjumustele. See ainult õhutaks mind edaspidigi nii käituma.
Ära kritiseeri mind teiste inimeste juuresolekul. Jutuajamine nelja silma all mõjub mulle palju rohkem.
Ära aruta minu käitumist konfliktsituatsioonis. Siis võin ma mängida kurti ja Sinust mitte välja teha. Sa pead mind küll noomima, kuid tee seda mõne aja pärast.
Ära püüa mulle moraali lugeda. Sa ei oska ette kujutada, kui hästi ma tegelikult tean, mis on õige ja mis vale.
Ära sisenda mulle, et kõik mu eksimused on patud. Ma pean õppima tegema vigu, ilma et mulle seejuures hakkaks tunduma, et ma olen lootusetult halb.
Ära nori mu kallal. Kui Sa seda teed, olen ma sunnitud teesklema, nagu ei kuuleks ma Sind.
Ära nori mult alati põhjendust halvale käitumisele. Mõnikord ei tea ma isegi, miks ma just nii tegin.
Ära ole minuga liiga range, kui ma olen midagi ausalt üles tunnistanud, muidu ei julge ma enam teinekord tõtt rääkida.
Ära unusta, et mulle meeldib eksperimenteerida. Püüa sellega leppida, sest see annab mulle uusi kogemusi.
Ära püüa mind hoida tagajärgede eest. Ma pean kogemustest õppima.
Ära pööra liigset tähelepanu minu väikestele haigushoogudele, muidu võib mulle hakata meeldima haige olla.
Ära hiili vastamisest kõrvale, kui ma midagi küsin. Kui Sa seda teed, siis ma loobun küsimast ja hangin teadmisi mujalt.
Ära vasta rumalatele ja mõttetutele küsimustele. Ma tahan nendega ainult endale tähelepanu.
Ära püüa mulle sisendada, et Sa oled täiuslik ja eksimatu. See seaks mulle liiga kõrged ideaalinormid.
Ära muretse, kui me saame liiga vähe koos olla. Oluline on hoopis see, kuidas me koos aega veedame.
Ära muretse minu hirmude pärast. See hirmutaks mind veel rohkem. Püüa ennast näidata julgena.
Ära unusta, et ma ei saa areneda Sinu mõistmise ja julgustuseta.
Kohtle mind nii, nagu Sa kohtled oma sõpru, siis ma käitun samuti Sinu sõbrana. Püüa olla mulle rohkem eeskujuks kui kriitikuks.

8 Comments:

At 2:52 PM, Blogger Mari-Leen Albers said...

see on nats naljakas -

Ära hiili vastamisest kõrvale, kui ma midagi küsin. Kui Sa seda teed, siis ma loobun küsimast ja hangin teadmisi mujalt.

Ära vasta rumalatele ja mõttetutele küsimustele. Ma tahan nendega ainult endale tähelepanu.

ära hiili kõrvale, aga ära vasta ka.. kuidas nii saab? kui laps küsib, miks on taevas tähed, miks on maapeal rohi, kuhu ööseks läheb kange tuule kohin.. siis need on natuke naljakad/rumalad/mõttetud küsimused, aga kui kõrvale hiilida, siis ta läheb uurib mujalt jne..

minu meelest need kaks punkti järjest on mõttetud :P

 
At 2:53 PM, Blogger Mari-Leen Albers said...

erakommentaar :P

palun kirjuta mulle meilile - mari.leen@hotmail.com, sest ma ei tea millist meili sa kasutad :))

mul isiklik jutt!

ootan!

 
At 3:10 PM, Blogger Anu said...

mina vastan küll igasugustele küsimustele - kust laps peaks teadma, et mingi küsimus on rumal või mõttetu... kui ta tähelepanu norib, ju siis on seda ka vaja.

 
At 3:49 PM, Blogger karmik said...

Fantastiline! Kõik mu eksimused, mida esimese põnni kasvatamisel tegin, teise kasvatamisel millest üritasin hoiduda ning kolmanda puhul mis mõttessegi ei tule on üles loetud... Vastupidiselt Mari-Leenule ei pea ma 'siuksi' küsimusi mõttetuiks -- need kunagi mu enda jaoks väga olulised olnud ;). Seega - mis on üldse rumal ning mõttetu? Vaat sestpunktist algavad need pärisasjad ja pärissee suursõber olemine...

 
At 4:09 PM, Blogger unekott said...

kole negatiivne kiri, muudkui keelab- ära tee seda ära tee teist. huvitav, kuidas laps peaks midagi tegema õppima, kui lapsevanematki kogu aeg keelatakse - "ära tee..." ja "ära anna.."
oleks minu lapsega selline kiri koju jõudnud oleks positiivse programmiga kirja vastu kirjutanud... (riskides näida liiga hipilik)
näiteks:
leia alati põhjus minu negatiivsele käitumisele, kui mujalt otsida ei oska, siis vaata endasse!
armasta mind kogu aeg ja tingimusteta, nii õpin ka mina armastama.
kui mulle midagi keelad, siis seleta võimalikult pikalt "miks?", muidu hakkan arvama, et kiusad mind.
vabanda minu ees, kui oled ülekohtuselt käitunud - sellest õpin minagi vabandama ja mõistan, et keegi meist pole täiuslik.
kohtle mind kui võrdset, mis siis et ma veel Sinu tasemel suhelda ei oska - see ei tähenda et ma rumal oleks.
tea, et mind viib edasi uudishimu, kui ma teen midagi liiga riskantset, siis võid mind küll tagasi hoida, kuid palun seleta, "miks?".
kui ma olen haige, siis palun hoia mind! meil kõigil on mõnikord paha olla ning siis on hea kui on keegi pai tegemas...
kui sina haige, kurb või väsinud oled, siis ütle seda mulle, ma saan aru küll ja püüan toeks olla:)
jne jne...

 
At 11:22 PM, Blogger Lee arvutikodu said...

tähed ja tuul ja rohi ja muu taoline on ju ühed olulised asjad puha...
Unekott - see "ära" kraapis väheke mul ka silma, aga idee on ikka hea.
Aga Sinu lähenemine on ka hästi mõnus.

 
At 11:46 PM, Blogger Lee arvutikodu said...

Aga teate, see kiri võiks sama vabalt olla koera kiri peremehele või ühe abikaasa kiri teisele... (no kerge toimetamise järel)

 
At 1:33 AM, Blogger H ja O said...

Lisaks siia juurde:

Armasta mind kõige rohkem siis, kui ma seda kõige vähem olen ära teeninud.

 

Postita kommentaar

<< Home